Sunday, July 12, 2009

Gerakan Pulau 3 Sesi Ribut Melanda

Pemandangan cuaca pada waktu pagi

Adan dan omai duduk di bahagian hadapan perahu

Fad,tekong dan juga pisang pula duduk di bahagian blakang perahu

Tekong kita ALONG juga salah seorang huntez crew

Omai tersenyum gembira sewaktu perjalanan kelaut

Fad

Pisang melakukan sesi troling di sekitar perairan pulau 3

Fad dan pisang merenung kelangit melihat perubahan cuaca yang agak membimbangkan

Asyik menaikan ikan merah,memang makan habis masa tu

Fad dan Pisang Menunjukan Hasil untuk Sesi sebelah pagi sebelum ribut melanda

Ikan merah,ikan yang jarang2 ada bila musim berangin

Ikan yang berjaya didaratkan oleh crew huntez dalam masa 20 minit sahaja

hasil keseluruhan crew huntez anglers sehari semalam walaupun angin agak kecang ketika itu namun misi diteruskan di area pulau 3,samapi nda sempat snapshot time dipulau tu.

Ikan tawih juga menjadi mangsa poping saudara Fad kita

Assalamualaikum kepada semua sahabat2..

Kali ini crew huntez membuat "sesi gegar lubuk" untuk kali ke 2 di area kepulauan 3..sebenarnya planing ni tidak dijangkakan oleh kami akan berlaku,tetapi apabila isu ini dikemukakan,crew2 huntez bersetuju tanpa sebarang bantahan,trip di atur,perjalanan di buat pada petang 10.7.2009.setibanya kami dilokasi tepat jam 8 mlm,saya terus berunding dengan abg saya (along) untuk turun memancing di pulau 3 pagi esok,abg saya pun terus memberikan jawapan "Ya" kepada kami semua.memang malam tu sibuk membuat persediaan pancing la untuk turun kelaut,jam 6 pagi kami turun kelaut dan kami tiba di lokasi pertama tepat jam 7.mau sejam juga perjalanan keluar.setibanya kami di lokasi tukun pertama,umpan dilabukan belum sempat umpan mencecah kedasar,semua pncing berdesing mengeluarkan tali,dan masing2 mempunyai perlawanan hebat daripada spesis yang jarang keluar bila musim berangin iaitu ikan "MERAH" memang time tu kelaparan ikan2 dibawah tu,dalam masa 20 minit kami boleh menaikan hampir belasan ekor,sudah sejam lebih kami dilautan berlabuh di tukun pertama,angin mula bertiup kecang,lalu saya memberikan respon dengan abg saya (along) "bang angin barat ni" abg saya terus menyuruh saya untuk menaikan sauh,dan kami berlindung di sebalik pulau 3,memang kecang angin time tu smpai kepetang kami kebasahan akibat hujan lebat time tu,expidisi kami tertunda selama 6 jam tapi sempat jugalah kami mendirikan khemah di blakang pulau dan mengisi perut sebelum memulakan expidisi kedua kami,dan kami meneruskan expidisi kami ke tukun no 2 seperti yang saya tahu,memang potensi tukun tu agak baik.setibanya kami di tukun ke 2 kami pada jam 7.20 pm,kami melakukan aktiviti memancing sotong dan juga sesi appolo untuk mendapatkan umpan hidup..selepas lebih kurang sejam kami mencari umpan,masing2 pun memulakan aktiviti pancing dasar,ada juga yang melakukan jigging dan poping.lebih kurang 20 minit masa berlalu,kelihatan kekili toman tg50000 pisang mula menjerit menandakan ikan telah terjerat dengan umpan sotong hidup,hampir 10 minit barulah saya sendiri (pisang) dapat mendaratkan ikan GT pertama,dan diikuti saudara Fad kita juga ikan GT..memang semua atas perahu tu dapat menaikan GT dengan kaedah bottom dan juga poping..sampaikan terlupa untuk menangkap gambar time tu.masing2 sibuk melayan pancing.tepat jam 4 pagi kami pun bertolak balik pangkalan memandangkan bekalan umpan habis dan juga kami semua kepenatan.keseluruhan hasil yang daratkan hampir mencecah 25 kilo.memang puas hati lah jika turun kelaut mendapat hasil sebegitu walaupun angin kecang beserta hujan sudah mebadai kami semua.