Wednesday, December 23, 2009

Trip casting di Kolam Terbiar (KP)

saiz ikan selunsung ini tidak lah sebesar mana tapi siuk dilayan dengan mengunakan kekili ringan
selunsung yang disangka ungah dalam kolam terbiar


memang banyak selunsung yang tewas dengan rapala Green rap keluaran bakau ini,tapi saiznya hanyalah sederhana sahaja.

diantara spesis2 ikan yang menghuni kolam terbiar berkenaan.



saiz ungah ini juga amat memeranjatkan.
Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada sahabat2 dan juga pengunjung2 huntez anglers blogger ini..kali ini saya melakukan ujian ringan casting di kolam terbiar yang berdekatan dengan area Kuala penyu.sebenarnya tujuan saya pada pagi itu hanyalah ingin melayan ikan "Jalak" & "Badus" kerana melihat kolam itu penuh dengan deburan ikan2 mega didalamnya,tidak sampai 10 kali buangan dengan menggunakan set pancing ringan dan juga rapala Green rap iaitu keluar BAKAU saya mendapat 1 sambaran lengkap yang pada mulanya saya sangkakan ikan badus atau jalak..sebaik sahaja ikan berkenaan tewas dalam masa lebih kurang 2 minit,saya terkejut ikan yang saya daratkan adalah anak ikan selunsung yang beratnya hnya sekilo sahaja.lalu saya terus merasa air kolam itu dan mendapati air itu masin.dan saya dengan gembira dan tenang melontarkan sekali lagi rapala green Rap saya itu kedalam kolam..dan hanya sekali cast sahaja saya mendapat lagi sambaran daripada ikan yang sama,hmpir 5 ekor selunsung dan juga 3 lagi ikan ungah berjaya didaratkan.saya berfikir perlulah saya lepaskan anak selunsung berkenaan dan membiarkan ia besar di dalam kolam berkenaan dan hanya seekor selunsung yang bleh pakai sahaja saya bawa pulang.





3 comments:

Puaka Anglerz Tribe said...

di mana lokasi sebenarnya tu???
kalu blh tunjukkan guna googlw map lagi okeh...

apapun tahniah tuan...
shok tu...

pisang said...

lokasinya di Kuala pEnyu klu melalui googel map memang nda nampak tu bro..nnti klu ada kesempatan saya lukiskan map port ni

Puaka Anglerz Tribe said...

okeh... tenkiu bro...